niedziela, 24 listopada, 2024
Aktualności

Spotkanie projektowe Erasmus+ we Francji

W dniach 26 marca – 1 kwietnia br. grupa dwunastu uczniów z naszej szkoły (1. LO im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu) uczestniczyła w międzynarodowym spotkaniu zorganizowanym w ramach programu Erasmus+ realizując projekt Take Action For The Earth. Pierwsza sesja projektowa odbyła się w miasteczku Perpignan w południowej Francji. Nasz pobyt pełen był interesujących wykładów, zapierających dech w piersiach wycieczek i dających do myślenia projektów. Podczas tego tygodnia rozwinęliśmy umiejętności pracy w grupach, dowiedzieliśmy się wiele o klimacie i problemach środowiska, a także przełamaliśmy barierę językową podczas komunikacji z innymi uczestnikami pochodzącymi z Francji oraz Grecji.

W poniedziałek zostaliśmy oficjalnie przywitani w sali konferencyjnej szkoły. Następnie zostaliśmy przydzieleni do grup, w których zwiedzaliśmy ogromny budynek szkoły z trzema ogrodami, biblioteką, wieloma salami i korytarzami na świeżym powietrzu. Po tym zajmującym spacerze nastąpił czas na udział w prawdziwych francuskich lekcjach. Mieliśmy przyjemność dowiedzieć się, jak wyglądają 55-minutowe zajęcia m.in. z języka angielskiego czy geografii. W niewielkich grupkach zajmowaliśmy wolne miejsca w salach i z zaciekawieniem obserwowaliśmy współpracę nauczycieli z uczniami.

W tym samym dniu wysłuchaliśmy wykładu na temat zanieczyszczenia plastikiem w oceanach. Dowiedzieliśmy się, że jest to ogromny problem, a większości tych odpadów nie da się usunąć, ponieważ znajdują się na dnie, głębiej niż człowiek może dopłynąć. Jedyne co da się z tym zrobić, to zaniechać dalszego odprowadzania śmieci do wody – grozi to wymarciem wielu gatunków zwierząt i roślin, a także zatruciem oceanów.

Po południu razem z nauczycielami spacerowaliśmy po Perpignan – jednak nie było to zwykłe zwiedzanie. Mieliśmy ze sobą worki i rękawiczki, i zbieraliśmy każdy napotkamy na ziemi śmieć. Oczyściliśmy część świata i mogliśmy wrócić do domów dumni z naszego drobnego gestu, ale ważnej pomocy planecie.

Następnego dnia z samego rana wyjechaliśmy do Eyne Valley. Jest to położona w katalońskich Pirenejach malownicza dolinka, u stóp której rozciąga się piękna wioska. Po krótkim spacerze w góry z przewodniczkami, w pobliskim muzeum połowa z nas uczestniczyła w warsztatach integracyjnych, podczas gdy reszta zwiedzała wioskę. W farmie słonecznej Themis dowiedzieliśmy się, w jaki sposób energia może być pobierana ze światła słonecznego, które jest ekologicznym źródłem odnawialnym. Zobaczyliśmy wystawę dotyczącą sposobu działania tego fascynującego miejsca.

W środę w grupach skoncentrowanych na konkretnych aspektach związanych ze środowiskiem, czyli m.in. woda, powietrze, odpady – zaczęliśmy pracować nad prezentacją dotyczącą danego zagadnienia. Warto zauważyć, że grupy były mieszane narodowościowo, przez co doskonaliliśmy również umiejętności posługiwania się językiem angielskim.

Następnie udaliśmy się do miasteczka, gdzie braliśmy udział w wyścigu polegającym na znajdowaniu poszczególnych miejsc, przy których cała grupa musiała zrobić sobie zdjęcie w jak najkrótszym czasie. Była to świetna okazja do zobaczenia miasta jak również do integracji z uczestnikami.

Nazajutrz odwiedziliśmy oceanarium pełne stworzeń wodnych. Było to doświadczenie edukujące i bardzo zachwycające. Uczestniczyliśmy tam również w warsztatach,podczas których dowiedzieliśmy się m.in. czy i jak na poziom wody wpływa topnienie lodowców i lodu morskiego albo co dzieje się ze zwierzętami morskimi pod wpływem ocieplenia klimatu.
Po zakończeniu tej aktywności udaliśmy się na długi spacer brzegiem morza. Szliśmy malowniczymi ścieżkami położonymi często na klifach, wysoko nad plażami, skąd mogliśmy podziwiać przepiękne widoki.

Piątek był naszym ostatnim dniem spędzonym na zajęciach. Przedstawiliśmy prezentacje a potem odpowiadaliśmy na pytania dotyczące opracowanych tematów. Uczestniczyliśmy także w porywających warsztatach nt. zmian klimatu. Wykonaliśmy w 6-osobowych grupach plakaty zawierające ciąg przyczynowo-skutkowy ocieplenia klimatu i jego efektów, a potem dyskutowaliśmy o opcjach, które sami możemy podjąć, żeby zapobiec nieodwracalnym szkodom zachodzącym na świecie. Nasze plakaty zostały wyeksponowane na korytarzach francuskiej szkoły.

Wieczorem braliśmy także udział w uroczystości pożegnalnej. Był to również ostatni wieczór z rodzinami goszczącymi, u których spędziliśmy niezapomniane chwile.

Będziemy miło wspominać tę wymianę. Zdecydowanie pozwoliła nam ona poznać inne kultury, zobaczyć piękne miejsca i przede wszystkim uzupełnić wiedzę o naszej roli w zatrzymaniu globalnego ocieplenia. Nauczyliśmy się jak postępować z odpadami, co robić jako jednostki i o co walczyć jako ogromna grupa zainteresowana losami Ziemi. Wszyscy uczestnicy jednogłośnie poleciliby ten wyjazd i czekają na następną część wymiany, podczas której uczniowie z Francji i naszej szkoły spotkają się w Grecji.

Dziękujemy naszym nauczycielkom chemii pani mgr Gabrieli Głodziak i pani mgr Annie Róg za merytoryczne wsparcie i troskliwą opiekę.

Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS+.

Grzegorz Słowik

grzegorz.slowik@goszczynski.nowotarski.edu.pl

Skip to content